Continuity is a type of radio advertising that deserves a special mention as it is advertised by the broadcaster itself. It is used to unify the broadcast, avoiding abrupt jumps from one program to another and also to mark the style of the radio station.
Due to the positions of the stations on the dial are almost overlapped, is why you need to be different from the rest by defining an own corporate identity. To stand in the space of the waves is very important to create a brand image as this will create a sound that will boost the audience to listen your programs.
Radio stations can try to communicate this global image through advertising campaigns (also outside the station) but it is only within the station where we must speak about the concept of continuity.
The most important elements of this brand are:
– Commercial breaks or self-promotion. In order to attract more listeners and enhance their status with advertisers, broadcasters create commercials where they make public its programs or the specific content of some spaces.
– Advertising mention (plugs). A piece of favorable publicity or a favorable mention usually incorporated in general matter.
– Radio jingles. Accurately the term in the context of radio used to describe only those station branding elements which are musical, or sung. These are musical notes or other sounds that place a radio, and allow the listener to know what has tuned.
– The program opening . This is a more elaborate tune with fixed credits or titles that may include other texts.
– The indicative. Brief intervention that reminds the listener the program and / or station you are listening.
– The bridge. Sound used between program elements. It is usually prerecorded.
– The punches. Musical effects that underline and accentuate a character, time or situation.
These advertising formats described are merely indicative since it is increasingly frequent the emergence of hybrid creative ways which are difficult to classify according to the standards.La continuidad es un tipo de publicidad radiofónica que merece una mención especial ya que se trata de la publicidad que realiza la emisora sobre sí misma. Sirve para unificar la emisión, evitando los saltos bruscos de un programa a otro y también para marcar el estilo de la emisora.
La posición de las emisoras en el dial casi se superpone, es por ello que hay que saber diferenciarse del resto definiendo una identidad corporativa propia. Para diferenciarse en el espacio de las ondas es muy importante crear una imagen de marca ya que esto creará un sonido propio que incentivará la escucha de la audiencia.
Las cadenas pueden intentar transmitir esta imagen global a través de las campañas publicitarias (también fuera de la emisora) pero es sólo dentro de la misma donde cabe hablar del concepto de continuidad.
Los elementos más importantes de esta imagen de marca son:
– Las cuñas de promoción o autopromoción. Con el objetivo de atraer más oyentes y potenciar su situación ante los anunciantes, las emisoras crean cuñas donde dan a conocer sus programas o los contenidos específicos de algunos espacios.
– Las menciones. Llegan de la mano de los propios comunicadores que aparecen en el espacio radiofónico haciendo referencia a ése o a la emisora a la que pertenece.
– La sintonía. Se trata de notas musicales u otros sonidos que sitúan un espacio radiofónico y permite al oyente conocer qué ha sintonizado.
– La careta. Se trata de una sintonía más elaborada, con créditos o títulos fijos y que puede incluir otros textos.
– El indicativo. Breve intervención que recuerda al oyente el programa y/o emisora que está escuchando.
– Las cortinillas. Ráfaga de separación entre secciones que suele estar pregrabada.
– Los golpes. Efectos musicales que subrayan y acentúan un personaje, momento o situación.
Estos formatos publicitarios descritos son simplemente orientativos ya que cada vez es más frecuente la aparición de fórmulas creativas híbridas de difícil clasificación conforme a los estándares.